Hobby.cz

On-line s kurátorem pražských goril Vítem Lukášem

Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha
velikost textu:
vydáno 26.6.2013 11:00
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., působí v Zoo Praha rok a půl. Nejprve jako chovatel, v současnosti na pozici kurátora goril a dalších primátů Zoo Praha; na starosti má 18 druhů zvířat v pavilonu Indonéská džungle, na Opičích ostrovech a Pavilon goril. Zoologii vystudoval v Chile na Biologické fakultě Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. V Chile strávil deset let: pracoval pro londýnský institut zoologie, později pro chilskou zoologickou zahradu Buin Zoo (kurátor, hlavní zoolog), založil přírodovědeckou stanici zaměřenou na vzdělávání a výzkum místní fauny a flóry, přednášel na dvou vysokých školách a v rámci Jižní Ameriky spolupracoval na několika mezinárodních projektech.
OTÁZKA: Zdravím pane kurátore, rád bych se Vás zeptal, jestli přeci jen neuvažujete o lepším využítí pavilonu indonéské džungle. Přiznám se, že při každé návštěvě téměř pláču, když si vzpomenu na těch pár dní, co byli ve stávající expozici binturongů umístěni hulmani. To byla nádhera. Přeci jen , Indonésie bez hulmanů či langurů je jak pivo bez pěny. Nemám nic proti binturongům, ale ti jsou v asii chovaní jako domácí mazlíčci a to mi při provozních nákladech celého pavilonu nepřipadá jako adekvátní řešení. Uvažujete o tom, pokusit se , třeba s případnými úpravami expozice ji osadit přeci jen zajímavějšími obyvateli ? Stejně tak druhý ostrov vedle orangutanů, nebylo by možné ho buď něčím osadit, nebo ho propojit s expozicí orangů a tím ji rozšířit ? Děkuji za případné odpovědi. Luděk Pokorný
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Binturongové jsou velmi zajímavá a specifická zvířata. Stejně jako oni, jsou i mnohé druhy primátů drženi jako "mazlíčci", takže v tom nějaký extra rozdíl nevidím. V případě umístění nějakého druhu primáta do expozice, kde se aktuálně nacházejí binturongové, by znamenalo zrealizovat jisté úpravy, což v tuto chvíli není prioritou naší zahrady. Každopádně do budoucna nějaké změny v druhovém složení na Indonéské džungli zvažujeme, zrovna tak i využití volného ostrova u orangutanů. 26.6.2013 11:08
OTÁZKA: Dobrý den, proč Richard reaguje velmi podrážděně na lidi s velkými teleobjektivy? Malé foťáky ho vůbec neznervózňují. Zažil jsem to dvakrát. Má nějakou nepříjemnou zkušenost s fotografy? Děkuji Jan Simon
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Nevím o tom, že by měl nějakou konkrétní špatnou zkušenost, ale možné to je. Je však pravda, že většinu našich primátů, gorily nevyjímaje, velké objektivy znervózňují, stejně tak i televizní kamery. Co jim vadí nejvíce je silné osvícení z fotografického blesku či přisvícení kamery a s tím zajisté negativní zkušenosti mají. 26.6.2013 11:12
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte, že 3-týdenní pobyt ve stísněných prostorách povodňové věže mohl mít vliv na zlepšení vztahů skupiny s Bikirou, která si normálně drží odstup od ostatních členů gorilí skupiny? Děkuji. Lada Křičková
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Jsem přesvědčen o tom, že by to pozitivní vliv mít mohlo, ale již si nejsem tak jist tím, že k tomu doopravdy došlo, alespoň ne z dlouhodobého hlediska - uvidíme, jak se bude její pozice vyvíjet v příštích týdnech. Každopádně mohu říci, že vztahy mezi Bikirou a ostatními gorilami byly po celou dobu velmi dobré. Samozřejmě tam probíhalo nějaké urovnávání vztahů, ale v minimální míře (v porovnání s jejich normálních chováním v expozici). 26.6.2013 11:20
OTÁZKA: Dobrý den, už máte představu, kde přesně bude stát nový pavilon? A co Bikira, stále bere hormonální antikoncepci, nebo se znovu zkusí její rodičovské schopnosti poté, co mohla sledovat Kijivu pečující o Nurua od jeho narození? D.
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Místo již máme vytipované a brzy o něm bude definitivně rozhodnuto. Velmi důležité pro výběr nového pavilonu je jeho umístění, zejména vzhledem ke klimatickým a prostorovým podmínkám. Jsem přesvědčen o tom, že jsme to ideální místo již našli a brzy o něm budeme informovat. Bikira má antikoncepci nasazenou, počítáme však s jejím vysazením v řádech několika měsíců. Velmi důležité pro ni je, aby co nejlépe odkoukala porod a odchov od Kijivu, což se daří a tak všichni doufáme, že se o další mládě bude pečlivě starat. 26.6.2013 11:30
OTÁZKA: Dobrý den,chci se prosím zeptat, kdy bude mít Rychard novou postel, a jsetli budou mít zase špalky u okénka. Co se prosím stalo s oběma autíčky? Budou mít nějakou náhradu? Děkuji za odpovědi. Yvay
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Richardovi palandu vrátíme v nejbližších dnech, prozatím si dělá velké hnízdo z dřevitky v tom samém místě. Špalky samozřejmě obnovíme, jenom to asi nějakou chvilku potrvá. Autíčka jsme po povodni museli zlikvidovat, ale zajisté jim co nejdříve dodáme jejich náhradu. 26.6.2013 11:33
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že by gorily šly opětovně do povodńové věže, kdyby - NEDEJ BOŹE!!!!! - opět hrozilo nebezpečí? Obávám se, že např. Richard tam dobrovolně nepůjde už ani v rámci výcviku. Děkuji a přeji jen vše dobré! Nesmírný obdiv a úcta za to, co jste pro naši gorilí rodinku dokázali v rekordně krátkém čase udělat. Dík obrovský! Jitka, HK
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den a děkuji za Vaše uznání. Je pravda, že nebýt pomoci všech těch dobrovolníků a tvrdé práce chovatelů, elektrikářů a dalších lidí, kteří se na odstaňování škod a znovuobnovení pavilonu podíleli, nebyli bychom schopni ho zprovoznit v takto krátkem čase. Jim všem patří velký dík. Co se týká odchodu goril do protipovodňové věže - je velmi složité na to odpovědět. Zejména samice nás neustále pozitivně překvapují, takže je možné, že by to zvládly a šly nahoru bez větších problémů. Zejména pro to, že se jim nahoře nic nestalo, nemusely být uspávány a byly víceméně v naprosté pohodě. Kdyby došlo k jejich uspávání, troufl bych si říci, že je tam již nedostaneme (alespoň ne v takhle krátké době). U Richarda je to něco jiného, tam jsem přesvědčen o tom, že by tam jít nechtěl, ale také by nás mohl mile překvapit, protože zažil, že se mu nahoře nic hrozného nestalo. 26.6.2013 11:41
OTÁZKA: Pane Víte nemám dotaz, ale veliké díky! Děkuji, že jste to tak skvěle zvládli a gorilky jsou již zase ve svém! Děkuji z celého srdce!!! A ještě další veliký dík patří za kamery, moc mi tu ti Vaši, "naši" chlupáčci chyběli!!! Děkuji!!! Barbora Panovská
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Já děkuji Vám za podporu a uznání. 26.6.2013 11:42
OTÁZKA: Dobrý den, především vám všem velké díky za vaši práci, gorily vypadají velmi spokojeně, ale přece jen - je v plánu pro Richarda nová spací palanda? Zdá se, že by ji měl rád. Ještě jednou děkujeme. L.Nevolová
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Palandu bude mít zpět v řádech několika málo dní. 26.6.2013 11:43
OTÁZKA: Dobrý den, už se ví, zda potomek Moji je samička nebo sameček ? Dana
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Španělští kolegové jsou si pohlavím téměř jisti, čekají však na výsledky analýzy DNA, která by měla jejich domněnku potvrdit. Tyto testy probíhají právě v těchto dnech. 26.6.2013 11:48
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to se Shindinou antikoncepcí. Prý už neúčinkuje... Má tedy šanci na miminko:) ? Děkuji za odpověď Katka
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne: Shinda měla dlouhou dobu antikoncepční tělísko, které se nikdy nepodařilo najít. Po skončení jeho účinku se u ní znovu objevil cyklus. Bohužel, i když je asi schopná zabřeznout, zárodek se nedokáže v děloze udržet. Je to s největší pravděpodobností dáno nízkou hladinou hormonů, nebo jiným problémem na pohlavních orgánech. Vzhledem k tomu, že podobný proces zatěžuje její organismus, rozhodli jsme se jí podávat hormonální antikoncepci, aby se její stav stabilizoval. Podle jejího vývoje se rozhodneme, jak postupovat dále. 26.6.2013 11:50
OTÁZKA: Dobrý den, zajímá mě, jak vypadá denní režim gorilího samce. Máme my chlapi s ním něco společného? Díky. Marek
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Myslím si, že toho máme společného celkem hodně: Vstane, nakrmí se, hraje si s mláďaty, zajímá se o samice, chrání rodinu, hodně spí a tak to jde kolem dokola:-). 26.6.2013 11:56
OTÁZKA: Dobrý den. Máte stejný názor, jako my, že se Bikira, díky stěhování do povodňových místností, více začlenila do skupiny a je teď i ostatními více respektována? Děkuji za odpověď Klára s rodinou
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Již jsem odpovídal. Řekl bych, že v tuto chvíli to tak je, ale uvidíme, jak se bude situace vyvíjet v nejbližších týdnech. 26.6.2013 11:59
OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych se zeptala na Bikiru. Myslíte si, že se ještě úplně nezžila s ostatními ve skupině nebo je to samotářka a " osobnost", která tolik nejeví zájem o ostatní ve skupině a uměla by se již Bikirka postarat o svoje případné mládě? Moc děkuji za odpověď a s gorilkami přeji hodně úspěchů. E.Priščáková Eva Priščáková
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Bikira vždy byla, je a bude tak trochu "zvláštní" gorila, protože je uměle odchována a neměla možnost si zažít výchovu v přirozeně fungující gorilí tlupě, kde by se naučila respektování hierarchie a jiným, pro život goril, důležitým věcem. Doufáme, že odkoukání porodu a odchovu Nurua v ní nastartuje mateřské instinkty a o své budoucí mládě se postará. 26.6.2013 12:03
OTÁZKA: Vaše gorilky mi učarovaly. Bylo mi teskno, že bych o ně mohla přijít, když se řešilo, zda je převézt či nikoliv. Ráda bych věděla, zda bude obnoven kamerový systém, jako byl před povodní. Takhle jsou moc vzdálené. Děkuji za odpověď. Marta
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Kamerový systém již obnoven je, pouze prozatím nefunguje ovládání kamer(z technických důvodů). V tuto chvíli však máme jiné priority a tím je zprovoznění všech expozic a chovných zázemí, aby se zvířata dostala co nejdříve do "svého". Snažili jsme se alespoň, aby naši příznivci měli tu možnost se na gorily dívat, i když z větší vzdálenosti. Děkuji za pochopení. 26.6.2013 12:10
OTÁZKA: Co si myslíte o projektu "Toulavý autobus" ? Podle mě je to naprosto nesmyslný neefektivní projekt, ve kterém se Zoo Praha chová jako rozmařilý milionář, který už neví co s penězi. Myslet si, že ovlivníte mentalitu lidí v Africe je velmi naivní, to nedokázaly ani mnohem finančně silnější organizace. A především, toto není vůbec úkolem pražské zoo !!! Pražská Zoo se nedokáže postarat ani o gorily, které chová a nechá je ohrožovat povodní a přitom se snaží spasit Afriku ..... to je totálně absurdní. Ondřej Kudrna
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Úkolem moderních zoologických zahrad je – mimo jiné - ochrana přírody a snaha vést lidi k rozumnému přístupu k ní. Snaha chránit gorily pouhými restrikcemi je zjevně takřka nefunkční, je třeba tedy vzít to za jiný konec. Všichni pevně věříme, že ukázat dětem gorily jinak než jako maso na talíři je mimořádně důležité. Z jejich reakcí je jasné, že k těmto fascinujícím tvorům ihned získávají jiný vztah a snad i touhu blíže je poznat nebo je chránit. Právě přes děti se pak nejsnáze „dostanete“ k dospělým, kteří jsou jinak často nepřístupní. Dopady Toulavého autobusu jsou zjevné a mají větší přesah, než se vám může zdát. Zoo Praha díky němu získává další mezinárodní věhlas, projekt je obecně vysoce hodnocen. Také díky němu se nám otevírají další možnosti pomáhat tam, kde je to třeba. 26.6.2013 12:11
OTÁZKA: srdečně zdravím a moc děkuji za vše co jste pro gorilky udělali.Vpřípadě nutnosti, myslíte,že by se gorilky nechaly znovu nalákat do povodnové věže. kz y lenka Kvasničková
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Již jsem odpovídal. Děkuji. 26.6.2013 12:12
OTÁZKA: Dobrý den, nejdříve obdiv a dík za zvládnutí povodně. Moje otázka, nechci nic zlého přivolávat, ale pokud by bylo nutné znovu použít povodňovou věž - myslíte že by gorilí rodinka šla dobrovolně i když vědí, že je čekají horší podmínky než v dolní expozici. Dík za odpověď a drržím palce stavbě nového pavilonu Marie
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Díky za podporu, na dotaz jsem již odpovídal. 26.6.2013 12:13
OTÁZKA: smekám před vašim vzděláním a znalostma!!!toto všechno dokázat ve vašem věku-užasné!!!je vidět že opravdu tímto povoláním žijete přeji vám jen vše dobré at vam svěřenci dělají radost to je ta asi největší odměna pro vás!!!!děkuji vám za ně!!!! eva
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Já děkuji Vám za Vaše uznání a přání. 26.6.2013 12:14
OTÁZKA: Nejprve bych Vám i vašim spolupracovníkům chtěla moc poděkovat za to, co jste pro naše gorilky v době povodní udělali. Můžete blíže specifikovat místo, kde bude nový pavilon gorilek? a ještě jednu otázku. Je už Bikira připravená stát se znovu matkou? Jana Pospíšilová
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Na oboje jsem již odpovídal. Děkuji. 26.6.2013 12:14
OTÁZKA: Dobrý den pane Lukáš. Měla bych zatím jeden dotaz. Máte v plánu dát Kičce antikoncepci, aby si na chvíli odpočala od dětí? Děkuji též za urychlené uklizení pavilonu goril, aby se mohly rychle vrátit dolů a né je odvézt do DK. Přeji krásný den. Dana. Dana Majerová
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Nasazení antikoncepce u Kijivu zvažujeme právě z důvodu odpočinku. Zda a kdy k tomu dojde zatím nejsem schopen upřesnit. Děkuji za uznání. Také jsme velmi rádi, že se nám podařilo zprovoznit pavilon v rekordním čase, protože uspávat celou skupinu a převážet ji do jiné zoo by pro ni bylo velmi rizikové. 26.6.2013 12:21
OTÁZKA: Dobrý den, podáváte všem samicím v pavilonu goril ( kromě Kamby ) antikoncepci ? Díky za odpověď. Mějte se krásně, přeji Vám hodně úspěchů a díky vám, za bravurní zvládnutí celé situce kolem povodní. Šárka
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Děkuji. V tuto chvíli antikoncepci dostávají Shinda s Bikirou. 26.6.2013 12:22
OTÁZKA: Dobrý den,nejdříve bych Vám chtěla moc poděkovat za vzornou péči o naše zvířátka a hlavně o péči o gorilky.Ráda bych věděla,jestli jste pozorovali v povodňové vězi,jestli se Bikira nějak blíže zajímala o Nurua?A kdy plánujete Bikiře vysadit antikoncepci?Děkuji za odpověď.Všem držím palce při další práci,všichni jste supééér.Alena Alena Tondrová
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Děkuji za podporu. K Bikiře jsem se již vyjadřoval v předchozích odpovědích. O Nurua se nezajímala o nic víc než normálně. Nejvíce se o něj starala Kamba, která se od něj téměř nehla. 26.6.2013 12:27
OTÁZKA: Jen se chci zeptat a určitě nejen já , Bikirka po návratu z věže, se mi zdá taková odvážnější a nebojácná, myslíte si že ji pomohlo to že byla v bližším kontaktu s gorilkama ve věži? A moc Vám všem děkujeme za to ,co jste pro ně udělaly v ZOO :-D Těšíme se na vodiče kamerek. <3 Lenka D.
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Děkuji za podporu. K Bikiře jsem se již vyjadřoval, ale máte pravdu v tom, že je trochu odvážnější. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet i nadále. 26.6.2013 12:29
OTÁZKA: Dobrý den, kterou z gorilek máte nejraději? Martina
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Nerozlišuji mezi jednotlivými zvířaty, každé má něco do sebe. Ale myslím si, že mohu mluvit za všechny chovatele, že nám nejvíce k srdci přirostla Kamba. 26.6.2013 12:31
OTÁZKA: Nejprve gratuluji děkuji Vám, Vašemu týmu i všem dobrovolníkům jak jste zvládli letošní povodně a jak se vzorně staráte o gorily i ostatní zvířata. Mám 2 otázky. Myslíte si, že další pražské gorilí mládě se narodí už v novém gorilinci? Máte nějaké nové zprávy ze Španělska o Moje a jejím mláděti (už se ví, zda je to samička?). Děkuji předem za odpovědi. Lenka
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Děkuji za uznání. Další mládě se dost možná narodí ještě ve stávajícím pavilonu. Moja se o mládě stará velmi dobře a to roste jako z vody. Pohlaví by mělo být určeno analýzou DNA v průběhu příštích týdnů. 26.6.2013 12:33
OTÁZKA: Budou snímat kamery pohyb goril jak před povodní? Pospíšilová Růžena
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Budou, ale zatím nevím, kdy to bude. 26.6.2013 12:34
OTÁZKA: Dobrý den p.Lukáši.Nejdříve velké poděkování za vše,co pro gorily děláte,zejména pak ve vypjatém období od začátku povodní.Mám otázku a zároveň případnou prosbu.V pavilonu vidíme nad výlohami krásnou novou kameru,chtěla jsem se zeptat,zda i kamera nad dámskou mříží /ta nejstarší/ je také nová.Má nejširší záběr a byla hůře ovladatelná.V případě,že by byla jenom opravená,zda by ji bylo možné ji s touto novou prohodit.Z praktického hlediska by to bylo pro kameramany přínosem. Danuše Richterová
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Abych pravdu řekl, kamery jsou tím posledním, čím jsem se při opravách pavilonu zaobíral; to měli na starosti naši technici. Vyřídím jim Váš nápad a oni vyhodnotí, zda je to proveditelné či nikoli. 26.6.2013 12:36
OTÁZKA: Plánujete chov gibonů siamangů v indonéské džungli? morče
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Neplánujeme obnovení chovu gibonů v ID a to kvůli klidu orangutanů, zejména samice Mawar. Plánujeme chov, pro nás nového, druhu gibonů, ale v jiné části zoo. 26.6.2013 12:39
OTÁZKA: jsou v CABARCENU V PAVILONU GORIL IN-LINE KAMERY? pospisil
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Pokud vím, tak je nemají a ani neplánují jejich instalaci. 26.6.2013 12:40
OTÁZKA: Pane kurátore, nakonec mi otázky napadají. Jednak jeslti mléko, kterým kojí Nurua Kamba je stejně kvalitní jako má Kiji. A pak ještě jestli gorily v povodňovce shubly. Hlavně Shi mi připadá hubenější. Děkuji Bára Barbora Panovská
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Mléko Kamby by mělo být stejně kvalitní jako Kijivu, i když jsme samozřejmě nemohli udělat jeho rozbor. Je možné, že něco málo zhubly. Pokud ano, tak minimálně, protože dostávaly stejnou dávku krmení jako v normálním režimu. Váhu ještě zprovozňěnou nemáme, takže porovnání je pouze vizuální, tudíž subjektivní. 26.6.2013 12:44
OTÁZKA: Dobrý den. Především bych Vám všem chtěla moc poděkovat za to, jak se o opičky staráte všichni .Prožívám s gorilkama téměř všechno závažně. Povodeň mě zasáhla moc. Nemohu už se zúčastnit fyzicky pomoci, ač bych přímo běžela. Dík Vám všem. Chtěla bych se zeptat. Plánujete v brzké době nechat zabžeznout Bikiru? Hana Vtípilová
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Již jsem odpovídal. Děkuji 26.6.2013 12:44
OTÁZKA: Dobrý den, kam v dospělosti umístíte dva gorilí samečky nebo stále budou moci zůstat ve své rodné skupině ? Ale nesmí se přece pářit se svými příbuznými. Děkuji Jája JÁJA
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Ve skupině určitě zůstat nemohou. O umístění všech mláďat se rozhoduje ve spolupráci s koordinátorem evropského záchovného programu goril, který k jejich přesunu musí vydat doporučení. Jedna z možností je, že by mohli fungovat jako bakalářská skupina samců v novém pavilonu, ale to je velmi předčasná spekulace. 26.6.2013 12:52
OTÁZKA: Dobrý den, mám pocit, že Kambuška považuje Nuriho za své dítě.Jaký je Váš názor. Děkuji Dana
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Kamba má velmi silné mateřské pudy a pečlivě se stará o všechna mláďata, která skupinou prošla. Jsem však přesvědčen o tom, že si uvědomuje, že není biologickou matkou Nurua, ale pouze výbornou tetou, která pomáhá s jeho výchovou, což je, nejen u goril, běžný jev. 26.6.2013 12:54
OTÁZKA: Dobrý den, překvapuje mě , jak moc se Kamba krásně a hodně stará o Nurua. Je to normálně běžné? Nebo je to tím, že Kijivu si chce více odpočinout a instinkt jí napověděl, že Kamba se postará jako by byl vlastní? Děkuji za odpověď V.Šedivá
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Jsem přesvědčen o tom, že se jedná o kombinaci obojího. Kamba je úžasnou chůvou a Kijivu ví, že jí může důvěřovat a tak toho trochu zneužívá a odpočívá. 26.6.2013 12:55
OTÁZKA: Dobrý den pane Lukáši, využívám této příležitosti, abych vám všem poděkovala, co jste pro gorilky v době povodní dělali. Vaše péče byla na gorilkách vidět, když se vrátili do pavilonu. Byli v pohodě, bez známek stresu. Dle finančních možností posílám na účet peníze, DMS, aby se co nejdříve mohl postavit nový pavilon a vy, ani gorilky jste už takovou situaci nezažili. Miloslava Švadlenová
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobré odpoledne: Děkuji za uznání a zejména za Vaši podporu. 26.6.2013 13:04
OTÁZKA: Dobrý den, je všeobecně známo, že jsou v pražské Zoo gorily protěžovány na úkor ostatních zvířat. V propagaci Zoo se nemluví prakticky o ničem jiném než o gorilách, jako kdyby Zoo jiná zvířata než gorily nechovala. Myslíte si, že je to v pořádku ? Nenadávají vám za to kurátoři jiných zvířat ? Albert Cerman
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Každá zoo má nějaká vlajková zvířata. V našem případě jsou to gorily, jejichž popularita u veřejnosti je mimořádná. Pražské gorily nám pomáhají zoo propagovat a získávat podporu na ochranářské projekty nejen goril, ale i jiných druhů zvířat. Zároveň ale nemyslím, že by se o jiných druzích nemluvilo – vždyť žirafy pravidelně rodí pod kamerami, stejně tak jsme nabízeli líhnutí varanů a dalších plazů nebo ptáků. Facebookové profily existují pro žirafy, koně Převalského, komodské varany i další skupiny zvířat. „Svou“ stránku má i slůně Sita, přičemž z Údolí slonů dokonce běží i stejný internetový přenos jako od goril. Pozornost veřejnosti se však stále nejvíce upíná na gorily. Snad je to proto, jak jsou nám podobné a jak se s nimi můžeme ztotožnit. Jejich publicitu považuji za důležitou, protože bez ní by byly naše možnosti pomáhat gorilám v přírodě dost omezené. Jsem přesvědčen, že podobně to vnímají i moji kolegové. Děkuji všem za otázky. Povinnosti mě volají - musím zpět ke zvířatům. Zbylé otázky zodpovím později. 26.6.2013 13:13
OTÁZKA: Dobrý den p.Lukáši,chtěla jsem se zeptat na Bikiru.Kdyby byla vychavávaná ve funkční rodině a pak přišla do naší rodiny v Praze,měla by větší zájem o Nura. Nebo by stejně moc velký zájem nebyl.Nevím jestli je to její postavením v rodině nebo nezájmem o děti.Děkuju Lucka P. p.s.Dík Vám i ošetřovatelům co děláte pro Zoo a hlavně pro gorilky. Lucie Polánková
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Nejsem schopen říci, jak by Bikira reagovala, kdyby se její výchova vyvíjela jinak. Vzhledem k důležitosti rodinné výchovy nejen u goril, ale i jiných primátů, je pravděpodobné, že by k mláďatům, včetně těch vlastních, měla úplně jiný vztah. 26.6.2013 13:35
OTÁZKA: kdy se budou prosim zase u goril vodit kamery Oldřiška Jelenová
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Již jsem odpovídal. 26.6.2013 13:37
OTÁZKA: Budou snímat kamery pohyb goril jak před povodní? Pospíšilová Růžena
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den, již jsem odpovídal: budou, ale zatím nevím, kdy to bude. 26.6.2013 15:05
OTÁZKA: Dobrý den, ninky jsem nic nečetla o tom,jestli jste dostali za Moju nějaké peníze. Jak se to dělá, když se zvířata "dávají" do jiných ZOO? Je to nějak finančně ohodnocené? Pokud ano, kdo stanovuje ceny.Děkuji Iva M.
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Existují různé formy předávání zvířat do jiných zahrad, výměnou či prodejem počínaje, deponací či darem konče. V případě druhů spadajících pod evropské záchovné programy (EEP) je možné zvíře deponovat, darovat, popřípadě vyměnit, ale není možné jej prodat. Moja patří Zoo Praha a v Cabárcenu je deponována. 26.6.2013 19:36
OTÁZKA: Dobrý den, nemám přímo otázku týkající se zvířat, ale zaujal mě Váš titul před jménem, není běžný. Můžete napsat, co znamená, případně odkud jej máte? Děkuji. Iva
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Přesný název toho titulu je Magíster en Ciencias (Magistr věd) a obdržel jsem ho na Chilské Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. 26.6.2013 19:41
OTÁZKA: Nejdřív bych ráda poděkovala všem, kdož se zasloužili o neuvěřitelně brzké otevření pavilonu goril. Moc se těšíme na kamery, ale chápeme, že to není nejdůležitější. Chtěla bych se zeptat, jak vidíte Bikiřino odpozorovávání péče o Nurua. Nemůže být trochu zmatená? Kiji ho poměrně brzy začala svěřovat ostatním samicím, dokonce ho kojí i Kambička, u které je také většinu dne. Aby to nedopadlo tak, že Biki přenechá péči o mládě hned nějaké tetičce, protože si bude "myslet", že tak je to správné. Vypadá to úsměvně, ale není to nepravděpodobné? Ina Bodnarová
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Možné to samozřejmě je. My jim do hlavy nevidíme a od Bikiry se dá opravdu očekávat ledasco. Je však pravda, že v prvních měsících se Kijivu o Nurua starala velmi pečlivě a ostatním samicím jej půjčovala na mnohem kratší dobu než teď. Doufáme tedy, že se naučila ten správný postup a o mládě se jednou dobře postará. 26.6.2013 19:43
OTÁZKA: Dobrý den. , Dobrý den,nezlobte se,ale nemyslíte,že gorily v pražské Zoo by si zasloužily jenom svou ,,rezervaci",kde je daleko víc stromů a zeleně,a tím samozřejmě myslím i více svobody? Prostor ,který dáváte gorilám je z mého pohledu nevyhovující a pozorovat gorily za sklem je svým způsobem nedůstojný .Nesouhlasím s takovým chovem zvířat.Vím,že je to i otázka peněz,ale to gorily bohužel N E Z A J I'' M A´ Iva Fialová
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Respektuji Váš názor, nicméně si dovolím Vám oponovat v tom, že prostor, jeho vybavení a využití, je pro naši skupinu dostačující. Mnohdy, zejména ve výběhu, ani není gorilami kompletně využívaný. Samozřejmě by mohl být větší, ale to neznamená, že se v tom současném mají špatně. Co se týká těch skel,tak ta jsou dokonce doporučována evropským záchovným programem jakožto vizuální rozšíření prostředí, ve kterém gorily žijí. Mohou tak pozorovat chovatele, veřejnost a všechno dění kolem. Skla jsou brána jako prvek, který snižuje stres zvířat a obohacuje jejich život. Občas s nimi mohou mít problémy stříbrohřbetí samci, kteří mají nutkání chránit tlupu před "vetřelci", ale stává se to málokdy a spíše v malých prostorách, nikoli u nás. Nejlepším příkladem je páteční vypuštění našich goril z povodňové věže: pohybovaly se blízko skel bez jakýchkoli problémů a třeba Kiburi vyloženě vyhledával kontakt s lidmi za sklem. 26.6.2013 19:48
OTÁZKA: Casove jsem moc nestihal, tak mam jeste par neorezanych vrb. Mam je dovezt jako pred rokem nebo dvema? Treba by chlupacum prisli k chuti i o trochu pozdeji, nez v dubnu :) PEB
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Velmi děkuji za nabídku. Pokud jste stálý a prověřený dodavatel větví, budeme za ně rádi. Poprosil bych Vás, abyste předání zkoordinoval s naším krmivářským oddělením, které větve převezme, ošetří a předá našemu úseku. 26.6.2013 19:49
OTÁZKA: Dobrý den. Obrovský obdiv za zvládnutí povodně a všem těm, kteří se o gorilky starají můj obdiv a velké díky. Jaká je budoucnost rošťáka Kiburiho? Zůstane nebo půjde do jiné zoo? Počet samic zůstane stejný nebo se časem tlupa rozroste o dospělou samici? Děkuji a přeji Vám a chovatelům hodně chovatelských ůspěchů a brzy nový gorilinec. Danula
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Děkuji za uznání i přání. Kiburi určitě ve skupině nezůstane, ale do odchodu má ještě minimálně 3 roky. Co se samic týká, tak v nejbližší budoucnosti neplánujeme žádné změny. 26.6.2013 19:50
OTÁZKA: Ahoj Vítku! Kdysi jsme spolu měli vyjet do Kostariky přes Aleše P. To tě ještě zajímali jen pavouci. Jsem rád, že jsi nakonec zakotvil tady u goril. Můj dotaz je, o kolik se "zlepšují" v řešení těch nejrůznějších schovávaček, hraček a hledání pamlsků. Je pravdou, že s obyčejným uzlem už si dokážou poradit? Tím myslím, že takové řešení nezapomínají ale naopak jsou schopny ho sdílet mezi sebou? Ondřej Šíma
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Ahoj Ondro: Nedokáži říci o kolik se zlepšují, ale zlepšují se. Je celkem těžké pro gorily vymýšlet nové věci, se kterými by si lámaly hlavu delší dobu, alespoň co se běžně dostupných hraček či hlavolamů týče. Lidoopi obecně jsou velmi šikovní a dokáží se naučit rozdělávat různé uzly, záleží na tom, jak to koho z nich baví a jak je šikovný. To je stejné jako u lidí. Správný postup po určitém tréninku nezapomínají a také jsou schopni to od sebe odkoukat. 26.6.2013 19:52
OTÁZKA: Dobrý den pane Lukáši, zdravím Vás a zároveň na úvod Vám moc děkuji za Vaši péči a starost, kterou věnujete nejen gorilám ale i všem Vašim svěřencům. V pražské skupině goril jsou teď dva malí kluci, Kiburi a Nuru. Co se bude dít dál až vyrostou? Děkuji za odpověď a přeji hodně štěstí v další práci. Renáta Fojciková
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Děkuji za přání. Na tuto otázku jsem již odpovídal v předchozí části chatu. 26.6.2013 19:53
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, jestli je Richardovo chování (že dělá drahoty, zlobí se na oštřovatele atp.) typické pro samce, nebo je to jeho osobnostní rys. Děkuji. Gábina
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Chování goril je dáno jejich povahou a je velmi individuální u každého jedince, nezávisle na pohlaví. Každé zvíře umí projevit radost, ale i zklamání a zlost. Je to na každém, jak moc prožívá různé situace a jak to dává najevo, stejně jako u lidí. Občas každý člen naší skupiny dělá drahoty, či je rozlobený. 26.6.2013 19:59
OTÁZKA: Dobrý den pane magistře, naskýtá se otázka, po odchodu "české celebrity" gorilky Moji, zda ZOO do budoucna neuvažuje o vybudování 2 nových pavilonů pro gorily, abychom měli možnost sledovat mláďata, dokonce by vznikla třeba i nová gorilí rodinku? Jste také v kontaktu s panem Markem Žďánským? Děkuji Květa
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: V novém pavilonu, který bude umístěný v horní části zoo, se počítá se zázemím a expozičními prostory pro dvě skupiny goril. O jeho využití bude rozhodnuto v budoucnu podle potřeby či možností. S panem Žďánským v kontaktu nejsem. Děkuji všem za dotazy. 26.6.2013 20:54
OTÁZKA: Dobrý den, už jste přemýšleli o tom pro jaký druh zvířat by byl v budoucnu vhodný pavilon goril? Děkuji Dana Doubravová
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Samozřejmě přemýšleli, ale v tuto chvíli to nebudu komentovat, jelikož to bude aktuální až za dlouho. V tuto chvíli máme úplně jiné starosti a definitivní rozhodnutí, který druh by mohl vystřídat gorily, padne odhadem tak za rok až dva. 26.6.2013 20:59
OTÁZKA: Nejdříve chci vyjádřit obrovské díky všem, kteří se o gorilky během povodně starali a zasloužili se o tak rychlé zprovoznění pavilonu. Existuje již nějaká konkrétní představa, jak by měl nový pavilon pro gorily vypadat? Četla jsem, že by tam mohl být prostor i pro samčí skupinu. A jaké jsou plány s Bikirou? Je již připravena na odchování vlastního mláděte? Jarmila Prunerová
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Já děkuji Vám za uznání. Představy o novém pavilonu máme a v tuto chvíli zpracováváme koncept na jejo výstavbu. Jeho součástí by měly být prostory pro dvě skupiny: jednu chovnou a například jednu bakalářskou skupinu samců. K Bikiře jsem se již vyjadřoval. 26.6.2013 21:01
OTÁZKA: Cuándo se construirá el nuevo pabellón para los gorilas? Marta
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Buenas tardes: Con la construcción del pabellón empezaremos cuanto antes y esperamos terminarla lo más pronto posible, para que podamos cambiar a los gorilas a una zona más segura. En este momento estamos preparando la documentación necesaria y el diseňo. 26.6.2013 21:05
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak jste se dostal do Chile a proč jste začal pracovat v Praze, jak jste zde spokojen. Děkuji Jana Nová
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Do Chile jsem se dostal přes výzkumný a ochranářský projekt Darwinovy lišky, organizovaný londýnským institutem zoologie. Do Čech jsem se vrátil, protože manželka studuje na UK doktorát v cytogenetice pavoukovců. V Praze a naší zoo jsem spokojen. 27.6.2013 1:32
OTÁZKA: Dobrý den pane kurátore, chtěla bych se vás zeptat kolik ošetřovatelů se stará o chov goril a zda gorily všechny své ošetřovatele "znají", reagují na ně nebo přídadně kdybych je přišel krmit pro ně zcela cizí člověk, reagovali by stejně. Děkuji Hana Špačková
Mg.Cs. Vít Lukáš, DiS., kurátor primátů Zoo Praha ODPOVĚĎ: Dobrý den: Aktuálně se u goril střídá 6 chovatelů. Gorily je samozřejmě poznají a u krmení na ně reagují velmi pozitivně. Kdyby je přišel krmit cizí člověk, byly by nervóznější a více ve střehu, ale je dost možné, že by si od něj něco vzaly. Také by záleželo na tom, zda by se v blízkosti nacházel známý chovatel, kterému důvěřují. 27.6.2013 23:59
zpět na osobnost