Historická tramvaj je zatím zaparkovaná v prostorách Dopravního podniku. | foto: MAFA-Ota Bartovský

Historická tramvaj sloužila na zahradě jako altán. Teď ji nadšenci zrenovují

  • 1
Tramvaj z roku 1930 stála posledních čtyřicet let na zahradě. Teď ji liberecký Dopravní podnik získal zpět výměnou za stavební buňku.

Historický vůz, který sloužil jako altán, chtějí opravit členové místního Boveraclubu, který se věnuje záchraně památek spjatých s tramvajovou dopravou. "Je to vozová skříň původní liberecké tramvaje č. 36 z roku 1930. Je cenná hlavně tím, že byla vyrobena pro Liberec a celou dobu provozu tu jezdila. Nejprve z ní demontujeme věci, které na ni nepatří," uvedl předseda klubu Tomáš Krebs.

Okna byla v padesátých letech vyměněna

Okna byla v padesátých letech vyměněna

Vůz byl vyroben v českolipské vagonce a pasažéry vozil do roku 1966. Potom ještě tramvaj sloužila dva roky jako pracovní. V roce 1958 prošla obnovou, při které jí montéři trochu upravili vzhled. "Místo čtyř oken s ventilačkami na bocích dostala tři velká. Klasické podélné dřevěné lavice jí ale zůstaly," uvedla mluvčí Dopravního podniku města Liberce Martina Poršová.

Tramvaj podle ní jezdila kolem radnice a divadla do dnes už zrušených čtvrtí Rochlic a Růžodolu nebo Barvířskou, Orlí a Františkovskou ulicí.

Boveraclub vlastní téměř kompletní dokumentaci k vozu a snaží se získat potřebné díly. Klub věří, že opravu zvládne sám, jen některé dílčí úkoly bude muset svěřit odborníkům. Kdyby se tramvaj renovovala dodavatelsky, přišla by oprava na pět milionů korun.

Zničený interiér vozu

Zničený interiér vozu

Boveraclub společně s Dopravním podnikem opravil už dvě historické tramvaje a pečuje o ně. Zatímco první, Bovera č. 78 pocházející z Ústí nad Labem, se už devět let objevuje příležitostně na trati, na druhé, typu 6MT č. 117, se teprve dokončují renovační práce. "Je ze sousedního Jablonce nad Nisou a do Liberce je dlouhodobě zapůjčena z depozitáře Technického muzea v Brně," upřesnil Krebs.